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English below

 

 

Noire Gallery è lieta di annunciare la collaborazione con l’artista Ethan Cook con il progetto site-specific Mysticism and Logic nella Cappella di San Sebastiano, luogo simbolo della tradizione artistica di Noire Gallery.

Lo spazio, affrescato da wall drawings di Sol LeWitt, ospita progetti site-specific di artisti internazionali invitati a confrontarsi con un luogo espositivo intimo e ricco di memoria. 

 

Mysticism and Logic evoca il celebre saggio in cui Bertrand Russell riflette sulla sintesi degli opposti nella vita dell’uomo. Concetto caro anche ai due artisti presenti: Sol LeWitt in una delle sue celebri Sentenze sull’Arte Concettuale scrive: ''I pensieri irrazionali dovrebbero essere seguiti in modo assoluto e logico'', anche Ethan Cook pensa al suo lavoro negli stessi termini: ''Vedo le mie opere come equazioni o proposizioni in cui possono verificarsi eventi logici ed emotivi''. La mistica dunque diventa per entrambi un veicolo che può essere elaborato dalla logica.

 Ethan Cook è un pittore che non ha nessuna vernice nel suo studio. Le sue opere sono composte da pezzi di tela tessuti a mano che realizza lui stesso con un telaio di legno, ma non è un tessitore. Per l’artista, la superficie della tela stessa diventa il fulcro della sua pratica. Nelle sue opere l’attenzione minimalista alla forma e al colore è un contributo alla tradizione della pittura astratta. Il rapporto fisico con il suo lavoro ubbidisce a un metodo preciso: la composizione di ogni pezzo è organizzata in base a ciò che rimane del lavoro precedente. Ogni tela rimanente è usata nel lavoro successivo, un esercizio di equilibrio affine alla pittura matematica. Il telaio per l’artista è semplicemente come una stampante, in cui non è importante l’aspetto artigianale. La realizzazione della tela diventa dunque un processo mimetico di qualcosa che esiste già.

 

 

Ethan Cook inventa sempre un nuovo sistema per veicolare la sua opera ma non è tutto necessariamente rigido e meccanico: ''...alla fine della giornata voglio che il mio lavoro funzioni come pittura''.

 

  

 

Noire Gallery is delighted to announce a collaboration with the artist Ethan Cook with the

site-specific project Mysticism and Logic which will be presented at the Chapel of San Sebastiano, a location that symbolises the artistic tradition of Noire Gallery.

 

The space, frescoed by Sol LeWitt's wall drawings, hosts site-specific projects by international artists who are invited to deal with this intimate and memory-rich venue.
Mysticism and Logic evokes the famous Bertrand Russell essay, in which he reflects on the synthesis of opposites in the life of man. This is a concept which is also dear to the two artists who will be present in the chapel. Sol LeWitt, in one of his famous Sentences on Conceptual Art, wrote: "Irrational thoughts should be followed in an absolute and logical way" and Ethan Cook, who also reflected this idea in his work in similar terms: "I see my pieces as equations or propositions in which both logical and emotive events”. 

 

Mystique, for both artists, therefore becomes a vehicle that can be processed by logic.
Ethan Cook is a painter who uses no paint in his studio. His works are composed of pieces of hand-woven fabric that he makes himself with a wooden loom. He is not, however, a weaver. For Ethan, the surface of the canvas itself becomes central to his practice. In his works, minimalist attention to form and colour acts as a contribution to the tradition of abstract painting. Ethan’s working process obeys a meticulous method: the composition of each piece is organised according to what remains from the previous work. Each piece of leftover fabric is used in the subsequent work, an exercise of balance akin to mathematical painting. For the artist, the loom is simply like a printer, where the crafted appearance is not important. 

 

Cook’s woven paintings assume not only the guise of abstraction, but simulate its conviction as well. Ethan Cook consistently invents new systems to convey his work: "I don’t want them to be rigid and mechanical. Most of my favourite artists work conceptually as well as visually, meeting somewhere in the middle. At the end of the day I want my work to function as paintings".


 

Born in 1983 in Texas, lives and works in New York. 

 

2018: Noire Gallery Chapel, IT; Anat Ebgi, CA; Patrick De Brock Gallery, BE. 2017: Bill Brady, FL; Sunday-S Gallery, DK; 2016: Anat Ebgi, CA. 2015: T293, IT 2014: American Contemporary, NY; Bill Brady KC, KS; T293 in-residence at Sadie Coles HQ, UK; National Museum of Capodimonte, IT; Paul Kasmin at Middlemarch, BE; Roberts & Tilton, CA; Gallery Albert Baronian, BE; 2013: Galerie Jeanroch Dard, FR; Rod Barton, UK; Middlemarch, BE; Ritter/Zamet, UK; The Hole, NY; Brand New Gallery, IT; Ana Cristea Gallery, NY; V1 Gallery, DK.