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<span style=\"font-family: Verdana;\">Giulio Paolini, F</span><span style=\"font-family: Verdana;\">uori quadro, 2009, pencil on the canvas, red pencil on paper, collage, pencil on the wall,</span><span style=\"font-family: Verdana;\"> 100 x 100 cm canvas, total 135 x 135 cm</span>
Giulio Paolini, Fuori quadro, 2009, pencil on the canvas, red pencil on paper, collage, pencil on the wall, 100 x 100 cm canvas, total 135 x 135 cm

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Fuori Quadro

Giulio Paolini

January - February 2014


A painting usually appears to us like a completed image, independent, often highlighted by a frame that underscores the material limits of a vision, of a unity separated from the environment where, however, it is found. The image sometimes has an underlying perspective framework which contributes to rendering the likeness of the represented scene, and yet separates it still more from the surrounding physical space.
Another perspective, this time mental or symbolic, brings us to suppose that in a painting other paintings can shine through or exist…All the paintings of an author (all the paintings of the History of Art) make only one?
Our vision is mobile, precarious; that of the painting - if we wanted to attribute on to it - is fixed, immobile, it doesn’t move and it doesn’t turn off. Works of art look at us.They are the ones that look at us, and not vice versa. The work doen't speak, but it sees, it sees us in exactly the moment we think we're seeing it.

 

 Giulio Paolini

(The author who thought he existed , Giulio Paolini, Johan & Levi Editore, 2012)

 

Un quadro ci appare di solito come un’immagine conclusa, autonoma, spesso evidenziata da una cornice che sottolinea i limiti materiali di una visione, di un’unità separata dall’ambiente dove comunque si trova. L’immagine a volte sottende un tracciato prospettico che concorre a rendere verosimile la scena rappresentata e, tuttavia la separa ancor più dallo spazio fisico circostante. Un’altra prospettiva, questa volta mentale o simbolica, porta a supporre che in un quadro possano trasparire, coesistere altri quadri…Tutti i quadri di un autore (tutti i quadri della Storia dell’arte) ne fanno uno solo?Il nostro sguardo è mobile, precario; quello del quadro – se volessimo attribuirgliene uno – è fisso, immobile, non si sposta e non si spegne.
Le opere ci guardano. Sono loro che guardano noi e non viceversa. L’opera non parla ma vede, ci vede proprio nel momento in cui noi crediamo di vederla.

Giulio Paolini

(L’autore che credeva di esistere, Giulio Paolini, Johan & Levi Editore, 2012)



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